قبل از ارائه ی یک مقاله به یک نشریه ی علمی، باید دو مورد را در نظر گرفت. اولین نکته نیاز به اطمینان یافتن از این است که باید پیام واضح و عقلانی داشته باشید. دومین نکته ارائه ی مقاله در قالب صحیح به نشریه ی مذکور میباشد. اولین نکته مهمترین است. هر چقدر هم که یک ارائه زیبا و بادقت باشد، مقاله منتشر نخواهد شد مگر اینکه نتیجهگیری واضح و معقولی ارائه دهد (سردبیران نشریه های مطرح علمی همواره دوست دارند به نویسندگانی که نتایج تحقیقاتشان قابل انتشار است اما در انتشار آنها به زبان خارجی مشکل دارند کمک کنند).
بنابراین قبل از ارائه ی یک مقاله، مطمئن شوید که چیز مهم و قابل نشری برای گفتن دارید. جهت اطمینان از این امر، باید نتایج خود را با سایر افراد مشغول در این زمینه هم در سازمان خود و هم در هر جای دیگر مورد بحث و بررسی قرار ده ید. بهترین راه این است که در صورت راه یابی به نشستهای علمی نتایج تحقیقات خود را در آنجا مطرح نمایید. یک راهبرد جانبی یا جایگزین این است که به یک لیست پست الکترنیکی مرتبط با زمینه ی خود ملحق شده و از آن جهت دریافت بازخورد درباره ی برنامه ی تحقیقاتی خود استفاده نمایید، و از سایر افراد فعال در این زمینه درباره ی نتایج مقاله ی خود نظر بگیرید.
ایده ها و مقاله ی پیشنهادی خود را با افرادی که محترم شمرده و میستایید به بحث و بررسی بگذارید. ممکن است ارسال یک خلاصه ی کوتاه از مقالهتان برای یک یا دو دانشمند کلیدی و در خواست از آنها مبنی بر ارسال نظرات غیررسمیشان ایده ی خوبی باشد، تا آنها بیان دارند آیا ارزش دارد در اینباره یک مقاله ی کامل تالیف نمایید یا در ابتدا باید تحقیقات بیشتری انجام ده ید (و اگر قرار باشد تحقیقات بیشتری انجام گیرد چه تحقیقاتی باید باشد).
اگر امکان ملاقات و تبادل نظر مستقیم با افراد را ندارید، از اینترنت و ایمیل استفاده نمایید. اگر هم میتوانید از طریق تلفن به بحث و تبادل نظر بپردازید، اما ابتدا برای گیرنده خلاصه یا پیشنویسی از مقاله ی پیشنهادی خود بفرستید، تا موضوعی جهت بحث و بررسی داشته باشید.
نگارش پیش نویس
زمانیکه مطمئن شدید برای نوشتن مقاله آماده هستید، ابتدا پیشنویسی اماده نمایید، و سپس فرآیند مشاوره را تکرار کنید. در این مرحله از افراد بپرسید از نظر آنها کدام نشریه جهت نشر مقاله ی شما مناسبتر است.
زمانیکه مطمئن شدید نتایج محکمی جهت ارائه دارید، باید پیشنویس نهایی مقاله ی خود را در قالب نشریهای که قصد دارید مقاله ی خود را در آن منتشر نمایید (به بخش چگونگی نگارش یک مقاله ی علمی رجوع شود) آماده کنید.
در تصمیمگیری برای یافتن نشریه ی مناسب، باید توصیه های دیگران را در این زمینه همواره مد نظر داشته باشید (برخی از این توصیه ها ممکن است توصیه های ویرایشگران آکادمیک و یا خود داوران باشند، که مجربترین گزینه ها جهت قضاوت درباره ی بهترین نشریه هستند).
همچنین باید آگاه باشید چه مجلاتی تاکنون مقالاتی مشابه مقالات شما منتشر نمودهاند، و اینکه آیا نشریهای که انتخاب نمودهاید قوانینی در جهت سادهسازی یا مشکلسازی انتشار مقاله ی شما دارد یا خیر.
برای مثال، برخی از نشریات هزینهای برای هر صفحه دریافت مینمایند (اگر چه خیلی از مجلات این کار را نمیکنند)، که معمولا بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار آمریکا برای هر صفحه هزینه دربردارد. هر نشریه هزینه ی دریافتی بابت هر صفحه را در دستورالعمل چاپی که برای نویسندگان میفرستد ارائه میکند. اگر موسسه ی شما قادر به پرداخت این هزینه نمیباشد، باید قبل از انتشار کار حتما با نشریه صحبت نمایید و ببینید آیا قادر به چشمپوشی از هزینه ی مذکور هستند یا خیر – بسیاری از نشریات تحت شرایط خاص این کار را میکنند.
نکته ی قابل توجه دیگر این است که با اینکه برخی از نشریات ارائه ی الترونیکی را از طریق اینترنت یا پست الکترونیکی مقدور میسازند، برخی تنها ارائه ی یک کپی از کار روی هارددیسک را از طریق پست قبول دارند. این موضوع ممکن است در تصمیمگیری شما درباره ی محل نشر موثر باشد.
بسیاری از نشریات یا ناشرانشان(برای مثال یک جامعه ی علمی) وبسایتهایی حاوی اطلاعاتی دارند که در این تصمیمگیری به شما کمک خواهند کرد.
از رهنمونها پیروی نمایید
مطمئن شوید که قبل از نشر هر چیزی خطمشی سردبیر نشریه، رهنمونهای نویسندگان و هرگونه اطلاعات مرتبط دیگر را به طور کامل مطالعه نمودهاید – برای مثال، چه افرادی در زمینه ی رشته ی تخصصی شما در ه یئت تحریریه هستند.
سایر اطلاعات از این قبیل در بخش “دسترسی آزاد” وبسایت نشریه قرار دارد، حتی اگر محتوای آن تنها برای مشترکان قابل رویت باشد. اما اگر موسسه ی شما به اشتراک وبسایت نشریه ی مورد نظر شما درنیامده و آن نشریه یک نسخه ی انلاین دارد، باید نامه ی الکترونیکی مبنی بر تصمیم خود درباره ی انتشار مقاله فرستاده و از نشریه درخواست کنید به مدت زمان محدود دسترسی آنلاین به محتویات خود برای شما ایجاد نماید.
این امر شما را قادر میسازد سطح و قالب مقالات منتشر شده توسط این نشریه را برررسی نمایید، که در آماده نمودن نسخه ی نهایی مقالهتان به شما کمک خواهد کرد.
ارائه ی مقاله
به محض اینکه دستورالعملهای نشریه را مطالعه نمودید و مقاله ی خود را ته یه کردید، باید طبق دستورالعملها ان را به نشریه ی مذکور ارائه ده ید.
نشریات گوناگون قوانین گوناگونی درباره ی تعداد کپیهای ارسالی از مقاله، چگونگی ارائه ی اشکال و جداول، اضافه نمودن اطلاعات جانبی به غیر از اطلاعات موجود در مقالهتان و اینکه آیا تمام نویسندگان باید نامه ی ارسال (با عنوان پوشنامه(Cover Letter) شناخته میشود) را امضا نمایند یا خیر و غیره دارند.
هنگامیکه مقاله ی خود را ارسال مینمایید، پوشنامه باید دربرگیرنده ی موارد زیر باشد:
نام، ادرس، شماره تلفن و فکس و پست الکترونیکی شما؛
جزئیات تماس جایگزین در مواردی که شما مدت زمانی دور از محل کار و زندگی خود باشید؛
یک گزارش کوتاه، در یک یا دو جمله در این باره که چرا این مقاله را ترتیب داده و اینه چرا نشریه باید آن را منتشر نماید (به عبارت دیگر، نتیجه ی اصلی مقاله را بیان کنید).
نام افرادی که قبلا نظرات خود را درباره ی مقاله ارائه نمودهاند ذکر کنید، به خصوص اگر افرادی با رتبه ی بالا در رشته ی مذکور هستند و/یا اگر در ه یئت سردبیری نشریه هستند.
پیشنهادات یک شخص به خصوص که دوست دارید به عنوان داور مقاله از وی استفاده کنید(اگرچه که باید مطمئن باشید شخص مستقل بوده و یا به عبارت دیگر با شما در حال همکاری نبوده و ه یچ دلیل دیگری برای این کار ندارد)؛
جزئیات افرادی که دوست ندارید مقاله ی شما را بازخوانی نمایند زیرا گمان میبرید ارزیابی بیطرفانهای ارائه نمیکنند؛ و
هرگونه جزئیات دیگری که فکر میکنید مرتبط هستند؛
بهتر است این پوشنامه را تا حد امکان کوتاه نگه دارید، زیرا ویرایشگری که قصد خواندن ان را دارد احتمالا مقالات زیادی دریافت میکند و ارزیابی مقاله ی شما آسانتر خواهد بود، اگر پوشنامه موجز و مختصر باشد.
بازخورد شما به پاسخ نشریه
زمانیکه مقاله ی شما ارسال گردید، نشریه احتمالا رسیدی به عنوان تصدیق به شما ارائه خواهد نمود. اگر به مدت چند هفته ه یچ بازخوردی از نشریه دریافت نکردید، ایمیل کوتاه ی به سردبیر ارسال نموده و درخواست تصدیق دریافت مقاله ی خود، یک شماره ی مرجع و نام ویرایشگری که در حال خواندن آن است را بده ید.
از این شماره ی مرجع جهت پیگیریهای بعدی استفاده نمایید. یک نشریه معمولا آدرس ایمیلی را در لیست کارمندان خود قرار میدهد (که با عنوان masthead شناخته میشود) که در هر نسخه معمولا در صفحه ی اول یا صفحه ی پشتی منتشر میگردد. زمانیکه نشریه ی مذکور مقاله ی شما را ارزیابی نمود )معمولا با کمک داوران، که محققان مستقل فعال در این زمینه هستند و توسط سردبیر نشریه انتخاب شدهاند)، سردبیر با تصمیم مبنی بر انتشار این کار و نکاتی راجع به جمعبندی گزارشات داوران ایمیلی به شما ارسال خواهد نمود.
گاه ی نامه ی یک سردبیر واضح و شفاف است، و نحوه ی بازبینی شما جهت ارسال دوباره ی مقاله شفاف توضیح داده شده. اگر نامه شفاف و واضح نیست، پست الکترونیکی برای سردبیر ارسال نمایید و آنچا را نفهمیدهاید توضیح ده ید و درخواست توضیح بیشتر کنید. برای مثال در حالتی که درک نظرات داوران مشکل است، یا اینکه مطمئن نیستید منظور سردبیر در دستورالعملهای بازبینی مقاله چیست حتما در ایمیلهای آتی این موضوع را مطرح کنید.
در صورت پذیرفته نشدن مقاله ی خود چه باید کرد؟
اگر نشریه از انتشار مقاله ی شما سر باز زند، معمولا ایده ی خوبی است که این تصمیم را با یکی از همکاران خود که در این زمینه فعال هستند در میان گذارید، و قبل از جلو بردن کار، گزارشات و نامه ی سردبیر را به وی نشان ده ید. ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مقاله را برای آنها بازبینی کنید یا اینکه تصمیم بگیرید مقاله ی خود را در مجله ی دیگری به چاپ برسانید. اگر تصمیم گرفتید با تصمیمات نشریه پیش روید، نامهای مبنی بر وضعیت خود ارسال نموده و به نکات علمی متوسل شوید (برای مثال، آن بخشهایی از نتیجهگیریهایتان که دچار فهم غلط شدهاند و یا درک نشدهاند).
نامه های عصبانی یا توه ین امیز ارسال نکنید، که هیچ کمکی به شما نخواهند کرد.
در صورت پذیرش مقاله ی خود چه کنید
اگر با مقاله ی شما جهت انتشار موافقت شده، قبل از اینکه مقاله منتشر شود از سردبیر درباره ی خطمشی نشریه و قانون کپیرایت و چاپ مجدد سوال کنید و اینکه آیا جهت چاپ این مقاله شرایط دیگری هم مطرح هستند یا خیر.
ممکن است در صورتیکه قادر به پرداخت هزینه ی چاپ مجدد نیستید نشریه چند بار چاپ مجدد رایگان برایتان انجام دهد. ممکن است نشریه قادر به چاپ مجدد پس از انتشار مقاله نباشد زیرا چاپ مجدد پس از انتشار مقاله بسیار پر هزینهتر از چاپ مجدد در زمان انتشار مقالهتان میباشد.
متناوبا، ممکن است از محدودیتهای قانون کپیرایت خود چشمپوشی نماید. اما شما احتمالا باید با توضیح وضعیت خود، این امتیاز انحصاری را از نشریه درخواست نمایید.
زمانیکه یک تاریخ انتشار برای مقالهتان به شما داده میشود، به موسسه ی خود اعلام نمایید که میتواند این اطلاعات را در گزارش سالانه یا سایر اسناد خود وارد کند.
سرانجام، به یاد داشته باشید که شخصا از تمام کسانی که در نگارش و آمادهسازی مقاله شما را یاری نمودند تشکر نموده و آنها را آگاه سازید که مقاله در چه تاریخی منتشر خواهد شد.
در کجا مقالات خود را منتشر کنید
از پایگاه داده هایی(Database) استفاده نمایید که اطلاعاتی راجع به نشریات در اختیارتان قرار میدهند، عناوینی یافته و سرفصل خود را هماهنگ نمایید.
فهرست راهنمای بینالملی نشریات Ulrich توضیحاتی درباره ی نشریات در حال چاپ و خارج از چاپ
(Out of Print) به دست می دهد.
با استفاده از کلمات کلیدی زمینه ی مورد نظر خود را جستجو نمایید تا نشریات منطبق
را بیابید. در قسمت نتایج روی عنوان نشریه کلیک کنید تا اطلاعات ریزتری از قبیل
اینکه ایا این مجلات داوری میشوند یا خیر و اینکه در چه پایگاه های دادهای قرار
گرفتهاند را به دست آورید.
از پایگاه داده ی رایگانJane (برآوردگر
نام نشریه/نویسنده) جهت یافتن نشریاتی که با عنوان شما هماهنگی دارند استفاده
نمایید.
از پایگاه های دادهای استفاده نمایید که
مولفه های ارزشیابی درباره ی مجلات منحصر به فرد به دست میدهند
گزارشات استنادی نشریات (JCR) بخشی از وبسایت پایگاه های داده ی دانش ماست که در
برگیرنده ی وبسایتهای علمی نیز میباشد. از JCR جهت مرور نشریات
با طبقه بندیهای موضوعی
از پیش تعیین شده استفاده نمایید. ممکن است تصمیم بگیرید نتایج را در گزینه های
مختلف برای مثال به ترتیب عامل تاثیر مرور نمایید.
Eigen یکی از
تلاشهای UW است که همچنین رتبه بندی
مجلات را با استفاده از طبقه بندی موضوع فراهم نموده.
SJR نشریه
ی
SCImago و Country Rank یک پرتال رایگان ارائه ی دهنده ی اطلاعاتی درباره ی
طبقهبندی نشریات براساس پایگاه داده ی Scopus میباشد