چگونگی ارائه ی یک مقاله به یک نشریه ی علمی

قبل از ارائه ی یک مقاله به یک نشریه ی علمی، باید دو مورد را در نظر گرفت. اولین نکته نیاز به اطمینان یافتن از این است که باید پیام واضح و عقلانی داشته باشید. دومین نکته ارائه ی مقاله در قالب صحیح به نشریه ی مذکور می­باشد. اولین نکته مهمترین است. هر چقدر هم که یک ارائه زیبا و بادقت باشد، مقاله منتشر نخواهد شد مگر اینکه نتیجه­گیری واضح و معقولی ارائه دهد (سردبیران نشریه های مطرح علمی همواره دوست دارند به نویسندگانی که نتایج تحقیقاتشان قابل انتشار است اما در انتشار آنها به زبان خارجی مشکل دارند کمک کنند).

بنابراین قبل از ارائه ی یک مقاله، مطمئن شوید که چیز مهم و قابل نشری برای گفتن دارید. جهت اطمینان از این امر، باید نتایج خود را با سایر افراد مشغول در این زمینه هم در سازمان خود و هم در هر جای دیگر مورد بحث و بررسی قرار ده ید. بهترین راه این است که در صورت راه یابی به نشست­های علمی نتایج تحقیقات خود را در آنجا مطرح نمایید. یک راهبرد جانبی یا جایگزین این است که به یک لیست پست الکترنیکی مرتبط با زمینه ی خود ملحق شده و از آن جهت دریافت بازخورد درباره ی برنامه ی تحقیقاتی خود استفاده نمایید، و از سایر افراد فعال در این زمینه درباره ی نتایج مقاله ی خود نظر بگیرید.


ایده ها و مقاله ی پیشنهادی خود را با افرادی که محترم شمرده و می­ستایید به بحث و بررسی بگذارید. ممکن است ارسال یک خلاصه ی کوتاه از مقاله­تان برای یک یا دو دانشمند کلیدی و در خواست از آنها مبنی بر ارسال نظرات غیررسمی­شان ایده ی خوبی باشد، تا آنها بیان دارند آیا ارزش دارد در اینباره یک مقاله ی کامل تالیف نمایید یا در ابتدا باید تحقیقات بیشتری انجام ده ید (و اگر قرار باشد تحقیقات بیشتری انجام گیرد چه تحقیقاتی باید باشد).

اگر امکان ملاقات و تبادل نظر مستقیم با افراد را ندارید، از اینترنت و ایمیل استفاده نمایید. اگر هم می­توانید از طریق تلفن به بحث و تبادل نظر بپردازید، اما ابتدا برای گیرنده خلاصه یا پیش­نویسی از مقاله ی پیشنهادی خود بفرستید، تا موضوعی جهت بحث و بررسی داشته باشید.

نگارش پیش ­نویس
زمانیکه مطمئن شدید برای نوشتن مقاله آماده هستید، ابتدا پیش­نویسی اماده نمایید، و سپس فرآیند مشاوره را تکرار کنید. در این مرحله از افراد بپرسید از نظر آنها کدام نشریه جهت نشر مقاله ی شما مناسب­تر است.

زمانیکه مطمئن شدید نتایج محکمی جهت ارائه دارید، باید پیش­نویس نهایی مقاله ی خود را در قالب نشریه­ای که قصد دارید مقاله ی خود را در آن منتشر نمایید (به بخش چگونگی نگارش یک مقاله ی علمی رجوع شود) آماده کنید.

در تصمیم­گیری برای یافتن نشریه ی مناسب، باید توصیه های دیگران را در این زمینه همواره مد نظر داشته باشید (برخی از این توصیه ها ممکن است توصیه های ویرایشگران آکادمیک و یا خود داوران باشند، که مجرب­ترین گزینه ها جهت قضاوت درباره ی بهترین نشریه هستند).

همچنین باید آگاه باشید چه مجلاتی تاکنون مقالاتی مشابه مقالات شما منتشر نموده­اند، و اینکه آیا نشریه­ای که انتخاب نموده­اید قوانینی در جهت ساده­سازی یا مشکل­سازی انتشار مقاله ی شما دارد یا خیر.

برای مثال، برخی از نشریات هزینه­ای برای هر صفحه دریافت می­نمایند (اگر چه خیلی از مجلات این کار را نمی­کنند)، که معمولا بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار آمریکا برای هر صفحه هزینه دربردارد. هر نشریه هزینه ی دریافتی بابت هر صفحه را در دستورالعمل چاپی که برای نویسندگان می­فرستد ارائه می­کند. اگر موسسه ی شما قادر به پرداخت این هزینه نمی­باشد، باید قبل از انتشار کار حتما با نشریه صحبت نمایید و ببینید آیا قادر به چشم­پوشی از هزینه ی مذکور هستند یا خیر – بسیاری از نشریات تحت شرایط خاص این کار را می­کنند.

نکته ی قابل توجه دیگر این است که با اینکه برخی از نشریات ارائه ی الترونیکی را از طریق اینترنت یا پست الکترونیکی مقدور می­سازند، برخی تنها ارائه ی یک کپی از کار روی هارددیسک را از طریق پست قبول دارند. این موضوع ممکن است در تصمیم­گیری شما درباره ی محل نشر موثر باشد.

بسیاری از نشریات یا ناشرانشان(برای مثال یک جامعه ی علمی) وبسایت­هایی حاوی اطلاعاتی دارند که در این تصمیم­گیری به شما کمک خواهند کرد.

از رهنمون­ها پیروی نمایید
مطمئن شوید که قبل از نشر هر چیزی خط­مشی سردبیر نشریه، رهنمون­های نویسندگان و هرگونه اطلاعات مرتبط دیگر را به طور کامل مطالعه نموده­اید – برای مثال، چه افرادی در زمینه ی رشته ی تخصصی شما در ه یئت تحریریه هستند.

سایر اطلاعات از این قبیل در بخش “دسترسی آزاد” وبسایت نشریه قرار دارد، حتی اگر محتوای آن تنها برای مشترکان قابل رویت باشد. اما اگر موسسه ی شما به اشتراک وبسایت نشریه ی مورد نظر شما درنیامده و آن نشریه یک نسخه ی انلاین دارد، باید نامه ی الکترونیکی مبنی بر تصمیم خود درباره ی انتشار مقاله فرستاده و از نشریه درخواست کنید به مدت زمان محدود دسترسی آنلاین به محتویات خود برای شما ایجاد نماید.

این امر شما را قادر می­سازد سطح و قالب مقالات منتشر شده توسط این نشریه را برررسی نمایید، که در آماده نمودن نسخه ی نهایی مقاله­تان به شما کمک خواهد کرد.

ارائه ی مقاله
به محض اینکه دستورالعمل­های نشریه را مطالعه نمودید و مقاله ی خود را ته یه کردید، باید طبق دستورالعمل­ها ان را به نشریه ی مذکور ارائه ده ید.

نشریات گوناگون قوانین گوناگونی درباره ی تعداد کپی­های ارسالی از مقاله، چگونگی ارائه ی اشکال و جداول، اضافه نمودن اطلاعات جانبی به غیر از اطلاعات موجود در مقاله­تان و اینکه آیا تمام نویسندگان باید نامه ی ارسال (با عنوان پوش­نامه(Cover Letter) شناخته می­شود) را امضا نمایند یا خیر و غیره دارند.

هنگامی­که مقاله ی خود را ارسال می­نمایید، پوش­نامه باید دربرگیرنده ی موارد زیر باشد:

نام، ادرس­، شماره­ تلفن و فکس و پست الکترونیکی شما؛
جزئیات تماس جایگزین در مواردی که شما مدت زمانی دور از محل کار و زندگی خود باشید؛
یک گزارش کوتاه، در یک یا دو جمله در این باره که چرا این مقاله را ترتیب داده و اینه چرا نشریه باید آن را منتشر نماید (به عبارت دیگر، نتیجه ی اصلی مقاله را بیان کنید).
نام افرادی که قبلا نظرات خود را درباره ی مقاله ارائه نموده­اند ذکر کنید، به خصوص اگر افرادی با رتبه ی بالا در رشته ی مذکور هستند و/یا اگر در ه یئت سردبیری نشریه هستند.
پیشنهادات یک شخص به خصوص که دوست دارید به عنوان داور مقاله از وی استفاده کنید(اگرچه که باید مطمئن باشید شخص مستقل بوده و یا به عبارت دیگر با شما در حال همکاری نبوده و ه یچ دلیل دیگری برای این کار ندارد)؛
جزئیات افرادی که دوست ندارید مقاله ی شما را بازخوانی نمایند زیرا گمان می­برید ارزیابی بی­طرفانه­ای ارائه نمی­کنند؛ و
هرگونه جزئیات دیگری که فکر می­کنید مرتبط هستند؛
بهتر است این پوش­نامه را تا حد امکان کوتاه نگه دارید، زیرا ویرایشگری که قصد خواندن ان را دارد احتمالا مقالات زیادی دریافت می­کند و ارزیابی مقاله ی شما آسان­تر خواهد بود، اگر پوش­نامه موجز و مختصر باشد.

بازخورد شما به پاسخ نشریه
زمانیکه مقاله ی شما ارسال گردید، نشریه احتمالا رسیدی به عنوان تصدیق به شما ارائه خواهد نمود. اگر به مدت چند هفته ه یچ بازخوردی از نشریه دریافت نکردید، ایمیل کوتاه ی به سردبیر ارسال نموده و درخواست تصدیق دریافت مقاله ی خود، یک شماره ی مرجع و نام ویرایشگری که در حال خواندن آن است را بده ید.

از این شماره ی مرجع جهت پیگیری­های بعدی استفاده نمایید. یک نشریه معمولا آدرس ایمیلی را در لیست کارمندان خود قرار می­دهد (که با عنوان masthead شناخته می­شود) که در هر نسخه معمولا در صفحه ی اول یا صفحه ی پشتی منتشر می­گردد. زمانیکه نشریه ی مذکور مقاله ی شما را ارزیابی نمود )معمولا با کمک داوران، که محققان مستقل فعال در این زمینه هستند و توسط سردبیر نشریه انتخاب شده­اند)، سردبیر با تصمیم مبنی بر انتشار این کار و نکاتی راجع به جمع­بندی گزارشات داوران ایمیلی به شما ارسال خواهد نمود.

گاه ی نامه ی یک سردبیر واضح و شفاف است، و نحوه ی بازبینی شما جهت ارسال دوباره ی مقاله شفاف توضیح داده شده. اگر نامه شفاف و واضح نیست، پست الکترونیکی برای سردبیر ارسال نمایید و آنچا را نفهمیده­اید توضیح ده ید و درخواست توضیح بیشتر کنید. برای مثال در حالتی که درک نظرات داوران مشکل است، یا اینکه مطمئن نیستید منظور سردبیر در دستورالعمل­های بازبینی مقاله چیست حتما در ایمیل­های آتی این موضوع را مطرح کنید.

در صورت پذیرفته نشدن مقاله ی خود چه باید کرد؟
اگر نشریه از انتشار مقاله ی شما سر باز زند، معمولا ایده ی خوبی است که این تصمیم را با یکی از همکاران خود که در این زمینه فعال هستند در میان گذارید، و قبل از جلو بردن کار، گزارشات و نامه ی سردبیر را به وی نشان ده ید. ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مقاله را برای آنها بازبینی کنید یا اینکه تصمیم بگیرید مقاله ی خود را در مجله ی دیگری به چاپ برسانید. اگر تصمیم گرفتید با تصمیمات نشریه پیش روید، نامه­ای مبنی بر وضعیت خود ارسال نموده و به نکات علمی متوسل شوید (برای مثال، آن بخش­هایی از نتیجه­گیری­هایتان که دچار فهم غلط شده­اند و یا درک نشده­اند).

نامه های عصبانی یا توه ین­ امیز ارسال نکنید، که هیچ کمکی به شما نخواهند کرد.

در صورت پذیرش مقاله ی خود چه کنید
اگر با مقاله ی شما جهت انتشار موافقت شده، قبل از اینکه مقاله منتشر شود از سردبیر درباره ی خط­مشی نشریه و قانون کپی­رایت و چاپ مجدد سوال کنید و اینکه آیا جهت چاپ این مقاله شرایط دیگری هم مطرح هستند یا خیر.

ممکن است در صورتیکه قادر به پرداخت هزینه ی چاپ مجدد نیستید نشریه چند بار چاپ مجدد رایگان برایتان انجام دهد. ممکن است نشریه قادر به چاپ مجدد پس از انتشار مقاله نباشد زیرا چاپ مجدد پس از انتشار مقاله بسیار پر هزینه­تر از چاپ مجدد در زمان انتشار مقاله­تان می­باشد.

متناوبا، ممکن است از محدودیت­های قانون کپی­رایت خود چشم­پوشی نماید. اما شما احتمالا باید با توضیح وضعیت خود، این امتیاز انحصاری را از نشریه درخواست نمایید.

زمانیکه یک تاریخ انتشار برای مقاله­تان به شما داده می­شود، به موسسه ی خود اعلام نمایید که می­تواند این اطلاعات را در گزارش سالانه یا سایر اسناد خود وارد کند.

سرانجام، به یاد داشته باشید که شخصا از تمام کسانی که در نگارش و آماده­سازی مقاله شما را یاری نمودند تشکر نموده و آنها را آگاه سازید که مقاله در چه تاریخی منتشر خواهد شد.

در کجا مقالات خود را منتشر کنید
از پایگاه داده هایی(Database) استفاده نمایید که اطلاعاتی راجع به نشریات در اختیارتان قرار می­دهند، عناوینی یافته و سرفصل خود را هماهنگ نمایید.

فهرست راهنمای بین­الملی نشریات Ulrich توضیحاتی درباره ی نشریات در حال چاپ و خارج از چاپ

(Out of Print) به دست می­ دهد. با استفاده از کلمات کلیدی زمینه ی مورد نظر خود را جستجو نمایید تا نشریات منطبق را بیابید. در قسمت نتایج روی عنوان نشریه کلیک کنید تا اطلاعات ریزتری از قبیل اینکه ایا این مجلات داوری می­شوند یا خیر و اینکه در چه پایگاه های داده­ای قرار گرفته­اند را به دست آورید.
از پایگاه داده ی رایگانJane (برآوردگر نام نشریه/نویسنده) جهت یافتن نشریاتی که با عنوان شما هماهنگی دارند استفاده نمایید.
از پایگاه های داده­ای استفاده نمایید که مولفه های ارزشیابی درباره ی مجلات منحصر به فرد به دست می­دهند

گزارشات استنادی نشریات (JCR) بخشی از وبسایت پایگاه های داده ی دانش ماست که در برگیرنده ی وبسایت­های علمی نیز می­باشد. از JCR جهت مرور نشریات با طبقه­ بندی­های موضوعی از پیش تعیین شده استفاده نمایید. ممکن است تصمیم بگیرید نتایج را در گزینه های مختلف برای مثال به ترتیب عامل تاثیر مرور نمایید.
Eigen یکی از تلاش­های UW است که همچنین رتبه­ بندی مجلات را با استفاده از طبقه ­بندی موضوع فراهم نموده.
SJR نشریه ی SCImago و Country Rank یک پرتال رایگان ارائه ی دهنده ی اطلاعاتی درباره ی طبقه­بندی نشریات براساس پایگاه داده ی Scopus می­باشد

درباره ی shahriyar2266

مطلب پیشنهادی

چگونه یک مقاله علمی بنویسیم – نتایج

طول صفحه­ ی این بخش به مقدار و نوع داده­ هایی که باید گزارش شوند بستگی دارد. در صورتیکه ممکن است، جهت ارائه­ ی موثرتر نتایج، نتایج را به شکلی مختصر و با استفاده از اشکال و جداول بیان کنید. توصیه­ هایی در رابطه با این بخش در زیر آورده شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *